İstanbul

Geçen yıl şirketler açısından alacak yönetiminin öne çıktığı bir kere daha nakdin krallığını ilan ettiği bir yıl oldu. Özellikle yılın ikinci yarısında iflas ve konkordatolar önemli bir günde maddesi olarak öne çıktı. Finansal kredi bilgisi konusunda Avrupa’nın sektör lideri olan Crif, ticari enformasyon, kredi ve pazarlama yönetimi hizmetlerinde de uluslararası oyunculardan biri.

Türkiye’de yaklaşık 1.5 milyon şirketin izini takip ediyor. Crif Türkiye Ülke Müdürü Selim Tezel, bu yıl şirketlerin ana gündem maddesinin yine alacak yönetimi olduğunu düşünüyor. Bunu da takip ettikleri database’den gelen verilere dayandırıyor.

Selim Tezel’in verdiği bilgiye göre geçen yılın 10 aylık döneminde 16 saatte bir şirket iflas etmiş. 4 dakikada bir şirket kurulmuş yine 4 dakikada bir yönetici değişimi yaşanmış. 34 dakikada şirket birleşmesi, 6 dakikada 1 hisse ve ortak değişimi yine 6 dakikada bir şirket adres, 25 dakikada bir şirket unvan değiştirmiş. 17 dakikada bir şirket sermaye artırırken bir önceki yıl ortalamalarına göre Crif’in erken uyarı sistemi iflas ve konkordato artışındaki ortalamadan hızlı büyümeyi vermiş.

“Bu veriler bize riskin arttığını, alacakların teminatlandırılması gerektiğini söylüyor” diyen Selim Tezel, “2019’da biz müşterilerimize kendi havuzlarını daha sık güncellemelerini ve alacak yönetimini daha dikkatli yapmalarını öneriyoruz. Çünkü bu yıl likit kalmak ve nakdi yönetmek öne çıkacak. Likiditenin düştüğü yerde kendi alacağını iyi yöneten şirketler ayakta kalabilecek. Kredi faizleri 24-26 arasında değişiyor. Dolayısıyla krediye ve finansmana erişim geçtiğimiz 5 yılda olduğu kadar kolay olmayacak. Şirketler ya sermayeleriyle ya da alacaklarını hızlı tahsil edebilerek işlerini sürdürebilecek. Alacakların daha likit ve kısa vadeli bakış açılarıyla yönetilmesi gerektiğini öngörüyoruz” uyarısını yaptı.

Crif Türkiye Ülke Müdürü Selim Tezel şunları anlattı:

DEVLETİN ALACAK SİGORTASI TİCARETİ CANLANDIRACAK: Finansmanını iyi yöneten şirketlerin riskini de iyi yöneterek işlerini sağlıklı olarak devam edeceğini düşünüyoruz. Burada da alacak sigortaları ön plana çıkacak. Hatta 2019’a yerel alacak sigortası damga vuracak. Kamunun, Halk Sigorta aracılığı ile alacak sigortası teminatı vermesi çok iyi bir girişim. Bunun ticareti canlandırmasını bekliyoruz. Halk Sigorta’nın kullanacağı algoritmayı Crif olarak biz sağladık. Biz bu algoritmayı tüm alacak sigortası şirketlerine veriyoruz.

ERKEN UYARI SİSTEMLERİ GELİŞTİRDİK: Kısaca T-APPY ismini verdiğimiz Ticaret Alacak Performans ve Portföy Yönetimi yaptığımız bir database’imiz var. Türk şirketlerine, etkin nakit yönetimi gerçekleştirerek yola sağlıklı bir şekilde devam etmelerini sağlamak amacıyla 600 adet müşterinin bize sağladığı bilgilerle piyasadaki alacakları izliyoruz. Ödemeler nereye yapılıyor, alacak vadeleri nerede ve piyasadaki diğer alacaklarla ilişkisini aylık olarak görüyoruz. Diyelim ki bir şirket bir başka şirketten mal aldı. Bir alacaklısına 30 günde diğer bir alacaklısına 60 günde ödüyor. Ödemeler bir şirket açısından besin zincirine benzer. Önce sizin için en önemli alacaklıya ödemeye yaparsınız. Bu banka da olabilir, ticari bir şirket de. Ödeme önceliği bir erken uyarıdır. Geleceğin teminatlanması gerekip gerekmediğini görürsünüz. Böylece şirketler; müşterilerinin diğer firmalara kıyasla ne hızda ödeme yaptıklarını görebilir, risk taşıyan müşterilerle ilgili erken uyarılar alabilir. Ayrıca satış sonrası tahsilat sürelerini kısaltıp nakit akışını daha etkin yönetebilir, en iyi ve en kötü ödeyen müşterilerin firma boyutu, yaşı ve sektörleri itibariyle belirleyebilir, kendi sektörlerindeki ortalama tahsilat sürelerini öğrenebilir.

ŞİRKETLERİN FACEBOOK’U KOMPASS: Kompass portalimiz, ihracat yapmak isteyen şirketlerin Facebook’u. 55 bin ürünün endekslendiği portalde Türk ihracatçısı, malını nereye satabileceğini ve mal verdiği şirketin finansal durumunu görebiliyor. Kompass ile ihracat yapabileceğiniz yeni bir şirkete ulaşabileceğiniz gibi, bulduğunuz şirketin güvenirliğini de ölçebiliyorsunuz. Kaydını alırken müşterinin varlığını doğruluyor. Müşterinin ürettiği malzeme koduyla arama yapılabiliyor. Tam anlamıyla kendinizi tanıtma imkanı da bulabildiğiniz bir pazaryeri.